watdoenwe
In Het Spreekhuys onderzoeken en/of behandelen we de volgende stoornissen :
Nieuw : Typ-10
Typ-10 is een ongelooflijk leuke methode om kinderen vanaf 9 jaar te leren typen. Deze methode is speciaal ontwikkeld voor kinderen met fijn- of psychomotorische problemen en kinderen met dyslexie. Ook kinderen die nood hebben aan structuur, bv kinderen met ASS en ADHD, hebben hier baat bij. Natuurlijk is deze methode voor iedereen leuk, zo leren ze typen op een speelse manier.
Typ-10:
- Bestaat uit 10 lessen van 1 uur waar je vinger per vinger leert typen
- Er kan individueel of in kleine groepjes gewerkt worden
- Er wordt rekening gehouden met eigen tempo en individueel leervermogen
- Er is een online oefenplatform waarop er kan geoefend worden
- Slagingspercentage is 92 %
Spraakstoornissen
Zowel bij kleuters, lagere schoolkinderen als adolescenten kunnen we articulatieproblemen vaststellen. Het kan gaan om het niet kunnen uitspreken van 1 of meerdere klanken waardoor deze helemaal niet worden uitgesproken en/of vervangen worden door een andere klank of om een verkeerde vorming van 1 of meerdere klanken waardoor deze dan foutief worden uitgesproken. Daarnaast kunnen tevens afwijkende mondgewoonten en/of afwijkend mondgedrag (vb. mondademen, duimzuigen, tongpersen ...) voorkomen die mee aan de basis kunnen liggen van de spraakstoornis.
Schisis
Schisis is een aangeboren gelaatsafwijking die gekenmerkt wordt door een opening (spleet) van de bovenlip, de kaak en/of het verhemelte. Dit kan als gevolg hebben dat er zich problemen voordoen met het gebit (onregelmatige tandenstand), de neus (deformaties), het gehoor (vb. ten gevolge van veelvuldige middenoorontstekingen), de spraak (vb. zwakke articulatie met o.a. weglatingen en/of vervormde klanken, hoorbare luchtontsnapping door de neus,...) en het tot zich nemen van voeding (vb. verslikken, terugvloeien langs de neus,...).
Stemstoornissen
Zowel kinderen, adolescenten als volwassenen kunnen geconfronteerd worden met een aanhoudende heesheid al of niet samengaand met keelpijn, stemverlies, een overslaande stem,... Bij deze personen kan er een organische of functionele oorzaak aan de basis van hun probleem liggen. Bij een organische stemstoornis (vb. stembandknobbels, oedeem, tumor, cyste, poliepen,...) is er sprake van een afwijking aan het stemapparaat (strottenhoofd). Een functionele stemstoornis wijst erop dat het stemorgaan in orde is, maar dat dit foutief wordt gebruikt of misbruikt (vb. overmatig roepen en/of schreeuwen, schrapen van de keel, buitensporig stemgebruik, onjuiste toonhoogte, foutieve ademhaling en/of houding...). Vaak gebeurt het dat een functionele stemstoornis aan de basis ligt van een organische stemstoornis. Ook psychogene stemstoornissen kunnen zich voordoen net als stemproblemen bij jongens tijdens de mutatie in de puberteit.
Taal(ontwikkelings)stoornissen
Bij sommige kleuters en lagere schoolkinderen merken we een vertraagde of afwijkende taalontwikkeling. Er kunnen zich problemen voordoen op vlak van begrijpen(receptief) en/of expressie(productief) en dit zowel voor de gesproken als geschreven taal. Deze kinderen kunnen moeite hebben met begrip, maar ook een beperkte woordenschat hebben en fouten maken op het gebied van zinsbouw en morfologie (vb. werkwoorden, meervouden, verkleinwoorden enz...).
Leerproblemen en -stoornissen
Tijdens de lagere school ondervinden sommige kinderen moeilijkheden op het vlak van lezen, spelling en/of rekenen. Hierbij kan het gaan om een trager verloop van de lees-, schrijf- en/of rekenvaardigheden alsook over het foutief of niet kunnen toepassen van de correcte lees-, schrijf- en/of rekenstrategieën. Bij een kleiner deel van hen gaat het om een hardnekkig en aanhoudend probleem. Dan spreken we over dyslexie (leesstoornis), dysorthografie (schrijfstoornis) en dyscalculie (rekenstoornis). Ook adolescenten kunnen, ondanks het feit dat dit niet in het lager onderwijs werd gedetecteerd, nog uitvallen op bovengenoemde leergebieden. Voor deze jongeren kan er alsnog logopedische ondersteuning voorzien worden. Hieraan kan bovendien studiebegeleiding worden gekoppeld.
ADHD/ Autisme / Dyspraxie
Bij kinderen en/of adolescenten met ADHD, een autismespectrumstoornis, dyspraxie,... kunnen er tevens problemen voorkomen op het gebied van articulatie, taal en/of leren. Bij hen kan het dan gaan om een secundaire spraak-, taal- en/of leerstoornis, m.a.w. een bijkomende stoornis ten gevolge van hun ontwikkelingsstoornis. Ook hier komen aandachts- en werkhoudingsproblemen dikwijls naar voor.
Neurologische (communicatie)stoornissen
Na een CVA (vb. een beroerte of een hersenbloeding), een hersentumor of ten gevolge van een degeneratieve (chronische) ziekte (vb. Parkinson, MS, ALS,...) kunnen spraak- en/of taalstoornissen voorkomen. Indien de problemen zich voordoen op het gebied van spraak (vb. verminderde bewegingsmogelijkheid van de mondspieren, slappe articulatie waardoor weinig verstaanbaar, zoekgedrag in de tong- en lipbewegingen om een bepaalde klank te kunnen articuleren,...) is er sprake van een dysarthrie en/of verbale apraxie en indien er zich problemen voordoen op het vlak van taal (vb. woordvindingsproblemen, niet kunnen vormen van zinnen,...) hebben we het over een afasie. Daarnaast kunnen er zich ook slikproblemen (dysfagie) voordoen als gevolg van een neurologische aandoening.
Al deze stoornissen vragen om een professionele begeleiding met aandacht voor de ontwikkeling van het zelfbeeld en ondersteuning van de patiënt, zijn of haar partner en/of gezin. Dit alles behoort tot de taak van een logopediste !